• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58144
+
-

آسیب سم‌های غیرمجاز  به کشاورزی رفسنجان

فرماندار رفسنجان: برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز کود و سموم، بازدارنده  نیست

گزارش
آسیب سم‌های غیرمجاز  به کشاورزی رفسنجان

استفاده بی‌رویه سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی استان که در زمینه تولید حداقل ۱۰ محصول کشاورزی در رتبه اول کشور قرار دارد، خطری جدی محسوب می‌شود. 

زیرا سودآور‌ترین بازار پایین‌دستی کشاورزی،  عرضه سموم و کودهای کشاورزی است که تولید آن‌ها در داخل کشور محدود است. طبق آمار وزارت کشاورزی سالانه ۲۷ هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود که حداقل یک‌چهارم این سم‌ها خطرناک هستند. این آمار در کرمان نیز بالاست زیرا سود فراوانی در این تجارت وجود دارد. در خصوص استفاده از این سموم بارها به کشاورزان هشدار داده شده است تا کود مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند. در این زمینه مسئولان رفسنجان نیز تاکید فراوانی بر کنترل این سموم دارند. اما معتقدند بارندگی‌های مناسب، مصرف این سموم را پایین آورده است. 

به گزارش مهر، مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان از کندی رسیدگی به وضعیت تخلفات کود و سموم غیرمجاز در این شهرستان انتقاد کرد. 
«حسین رضایی» افزود: تغذیه، کنترل آفت و سموم غیرمجاز برای باغ‌ها اهمیت دارد تا در سال آینده بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم. باغدارانی که نزدیک به 2سال بی‌محصولی را تحمل کردند، در سال جاری باید بتوانند محصول مناسبی را برداشت کنند. 

وی ادامه داد: تاکنون وضعیت کنترل آفات به دلیل بارندگی‌ها خیلی خوب بوده است. به خصوص بارندگی‌های فروردین‌ماه مصرف سموم را پایین آورد؛ به طوری که کل مصرف سموم از ابتدای امسال شاید به ۳۰ تن نرسیده است. 
رضایی گفت: تعداد فروشگاه‌های عرضه سموم و کود در رفسنجان از ۳۰۰ مورد در سال‌های گذشته به ۱۵۰ فروشگاه تقلیل یافته است که از این تعداد حدود ۱۸ مورد نیز غیرمجاز هستند، تعدادی از فروشگاه‌های مجاز نیز تمدید پروانه نکرده‌اند و مابقی مشکل خاصی ندارند. 


فروشگاه‌های عرضه سموم 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: مجموع فروشگاه‌های عرضه سموم و کود در رفسنجان از تعداد فروشگاه‌های سموم در سیرجان و کرمان بیشتر است که این موضوع مقداری کار ما را زیاد کرده است. باید وقت بیشتری بگذاریم. کمیسیون نظارت بر نهاده‌های کشاورزی حساسیت ویژه‌ای در شهرستان دارد. 

رضایی افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده انبارهای این فروشگاهاه باید معرفی شوند و اکنون از تعداد ۱۵۶ فروشگاه در شهرستان حدود ۱۰ تا ۱۵ فروشگاه انبار دارند و مابقی انبارها زیرزمینی است که سموم و کودهای غیرمجاز نیز از این طریق عرضه می‌شوند. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان رسیدگی به تخلفات این حوزه در کمیسیون نهاده‌های کشاورزی را ضروری برشمرد و گفت: هر مصوبه‌ای که در کمیسیون تصویب می‌شود چون همه آن‌ها به دستگاه ما برنمی‌گردد به سمت تعزیرات می‌رود که این دستگاه نیز گاهی احکامی را صادر می‌کند که مورد اعتراض قرار می‌گیرد و در تجدید نظر این احکام شکسته می‌شود. 

رضایی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت تخلفات کود و سموم غیرمجاز، کند انجام می‌شود و در این بخش با نقیصه بزرگی مواجه هستیم. وی ادامه داد: در نمونه‌گیری 2 محموله کود در سال قبل مشخص شد یکی سوپرفسفات دارد که این موضوع اجحاف بزرگی به حق کشاورزان است. 

در دیگری هم ۸۰ درصد نمک طعام و ۲۰ درصد کلر وجود داشت که در هر باغی پاشیده شود خسارت‌های بزرگی را به بار می‌آورد. 


هزینه بالای نظارت‌ها 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان افزود: حدود ۱۵۶ فروشگاه در شهرستان داریم که نظارت بر تک‌تک آن‌ها وقت و هزینه زیادی لازم دارد. از پارسال نیز اعتباری برای آن گذاشته نشده است؛ بنابر این پیشنهاد می‌کنیم مقداری از اعتباری که از سوی پدافند غیرعامل برای شهرستان اختصاص داده می‌شود برای نظارت بر فروشگاه‌های سموم با توجه به مخاطرات زیست‌محیطی که دارد، اختصاص یابد. 

وی با اشاره به این‌که برخی فروشندگان سموم کارشناس فنی ندارند اما خرید و فروش سموم را انجام می‌دهند، بر لزوم تقویت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان کود و سموم و جایگزین شدن آن‌ها با تولیدکنندگان سموم خارجی با توجه به مسائل تحریم تأکید کرد. 
رضایی اضافه کرد: به کشاورزان از طریق رادیو و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم از فروشگاه‌های مجاز اقدام به خرید سموم و کود و حتماً فاکتور دریافت کنند، حتی در سال گذشته فروشگاه‌های مجاز را اطلاع‌رسانی کردیم. 


برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز کود و سموم 

فرماندار رفسنجان گفت: برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز کود و سموم برخورد بازدارنده‌ای نیست و مردم جدیت در این امر را مطالبه می‌کنند. 
 «مجید فصیحی‌هرندی» افزود: خسارت‌هایی که به باغ‌های پسته به دلیل استفاده سموم و کودهای تقلبی وارد شده جالب توجه بوده است و قوانین و برخوردها مؤثر و بازدارنده نبوده است. 
وی افزود: خسارت‌های ناشی از سموم تقلبی صرفاً به نسل امروز وارد نمی‌شود بلکه ضرر آن به نسل‌های بعد نیز منتقل می‌شود. 

وی تأکید کرد: باید در این زمینه به سمتی برویم که محافظه‌کاری نداشته باشیم؛ چون اتفاقات و خسارت‌هایی که ممکن است رقم بخورد بیشتر از آن چیزی است که ممکن است در برخورد با این فروشگاه‌های غیرمجاز با آن مواجه باشیم. 
فرماندار رفسنجان با اشاره به این‌که برای یک ایرانی متعهد و انسان مسلمان این مطلب همیشه صادق است که کالای خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد و اصل انصاف را در کار خود قرار دهد، افزود: برخی فروشندگان که اقدام به توزیع سموم و کودهای غیرمجاز و غیراستاندارد می‌کنند آگاه نیستند؛ در غیر این صورت آگاهانه به مردم ضرر می‌رسانند. 


نظارت مؤثر و حمایت از فروشندگان مجاز 

فرماندار رفسنجان با تأکید بر این‌که اصلاً نباید برای کسانی که مسیرهای اشتباه را می‌روند و به مردم صدمه و آسیب می‌رسانند دلسوزی کرد، افزود: برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز کود و سموم برخورد بازدارنده‌ای نیست و مردم جدیت در این امر را مطالبه می‌کنند، چراکه به محیط زیست صدمه می‌رسانند. 

فصیحی‌هرندی گفت: وظیفه مسئولان نظارت مؤثر و حمایت از فروشندگان مجاز و برخورد با خاطیان است و فروشندگان نیز متعهدانه با دریافت مجوز و ارائه محصولات مناسب و استاندارد وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. 
فرماندار رفسنجان بر لزوم اطلاع‌رسانی فروشگاه‌های مجاز عرضه سموم و کود تأکید و تصریح کرد: باید از طریق رسانه‌ها فروشگاه‌های مجاز عرضه سموم را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم؛ حتی در روستاها توسط دهیاری‌ها و در مساجد نیز اطلاع‌رسانی انجام شود. 

فصیحی‌هرندی با اشاره به روش‌های نظارت بر فروشگاه‌های عرضه سموم یادآور شد: یکی از این روش‌ها وجود انبارهاست که این نظارت‌ها باید در چارچوب مشخص و قابل کنترل برای مدیریت جهاد کشاورزی فراهم باشد. 
وی با بیان این‌که نگهداری برخی سموم و مواد شیمیایی یا کودها در فروشگاه‌های غیرمجاز با خطرهایی نیز مواجه بوده و این مسائل ممکن است تبعات زیادی ایجاد کند، گفت: کسی که سموم و کود غیراستاندارد ارائه می‌دهد محیط شهر و محیط‌زیست را آلوده می‌کند و خواه‌ناخواه به زندگی اجتماعی مردم صدمه می‌زند. 

فرماندار رفسنجان ادامه داد: هرگز در این مسیر نباید چشمان خود را در برخورد با این افراد ببندیم. باید اراده‌ای در این کار باشد و دستگاه‌های ذی‌ربط باید در این زمینه همکاری کنند. 
به گفته وی باید زمان‌بندی برای اخذ مجوز برای فروشگاه‌های سموم تبیین و روند اخذ مجوز تسهیل شود.


ماندگاری سموم

یک کارشناس تغذیه در خصوص سموم کشاورزی و تاثیر آن‌ها بر محصول گفت: میزان نفوذ برخی سم‌ها به خصوص بر بافت میوه‌ها آن‌قدر زیاد است که سم علاوه بر پوست بافت میوه را نیز آلوده می‌کند و با شستن این آلودگی از بین نمی‌رود. 
«محمد ابراهیمی» افزود: میزان ماندگاری برخی سم‌ها بیشتر از حد معمول است و کشاورزان باید توجه کنند از سموم استاندارد و مورد تایید کارشناسان کشاورزی برای هر میوه استفاده کنند. 

وی افزود: ماندگاری سم بر محصول باید 3 روز باشد و پس از سم‌پاشی و چیدن و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده این ماندگاری از بین رفته باشد اما اینگونه نیست. 

وی گفت: به مردم توصیه می‌کنیم از میوه‌های ارگانیک استفاده کنند ضمن این‌که حتماً باید پوست میوه‌ها در زمان مصرف جدا شود.  وی گفت: باید به این نکته نیز توجه شود که سم‌ها در زیر پوست میوه جمع می‌شوند؛ ضمن این‌که شست‌و‌شوی میوه‌ها با مواد ضدعفونی استاندارد انجام شود. 
وی تاکید کرد که با پوست کندن میوه درصد بالایی از سم موجود در میوه از بین می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید